Klar for omvendt julekalender
Østfold og Vestfold dominerer stort når det gjelder antall norske faddere i Gatefolkets fadderprogram. Pr 3.desember har vi totalt 357 fadderbarn.Våler og Svinndal topper statistikken med 71 fadderbarn. Her har Svinndal skole vært med siden starten på fadderprogrammet for 10 år siden, og skolen har i dag en «egen klasse» med 14 elever i Addis Abeba.
Bildet: 87 elever ved Svinndal skole klar for adventstid med omvendt julekalender for å sikre fortsatt skolegang for sin egen klasse på 14 elever i Addis Abeba.
Larvik og Stavern kommer på andreplass med 38 fadderbarn, og hakk i hel følger Rygge med 31 barn, Skiptvet med 30 barn og Moss med 20 barn. Vi har faddere over hele landet, og Rogaland, Oppland og Møre og Romsdal er også godt representert
Gatefolket har påtatt seg ansvaret for ytterligere 30 barn og i siste utgave av Gateposten utfordret vi venner av prosjektet om å markedsføre muligheten for å ta ansvar for et skolebarn til den nette sum av 1000 kroner året. Vi har allerede fått respons på utfordringen og et foreldrepar i Aremark ønsker å at deres egne barn skal ta ansvar for hvert sitt fadderbarn.
-På den måten ønsker vi at de skal lære seg verdien av å hjelpe andre, skriver foreldrene til oss.
Skolebesøk
I dag var lederen for Gatefolket, Odd Borgestrand, på besøk ved Svinndal skole for å formidle siste nytt fra de to skolene Entoto og Gurara, der «svinndal-elevene» går. Egne videoklipp fra de to skolene ble godt mottatt av de 87 elevene som går på Svinndal skole.
Besøket var et ledd i skolens omvendte julekalender, der det meste av skolens støtte blir samlet inn blant barn og foreldre. I fjor samlet elevene inn over 25.000 kroner, inkludert blomstersalg av gartneri-brødrene Jon-Arne og Kristoffer Moslått, som ga et netto overskudd på 8.000 kroner.
Svinndal-elevene beviste også at de kan mer enn å samle inn penger. Nå øver de til eldrefest i bygda, der de gjør en tidsreise på 50 år med sang og musikk. Et par av sangene sang elevene også til ære for sine venner i Etiopia, under musikalsk ledelse av lærer Erik Næss. Videoene kan du se her: